Wiek przedszkolny dziecka, czyli okres pomiędzy 4 i 6 rokiem życia, to czas niezwykle interesujący pod względem rozwoju somatycznego i motorycznego. Jest to okres, w którym mały człowiek przekształca się z okrągłego, pulchnego bobaska w małego człowieczka i bynajmniej nie jest to określenie użyte całkiem w przenośni. Zauważalny jest bowiem rozwój kości długich, co powoduje zmianę proporcji ciała. Zmienia się też kształt głowy oraz poprawia się ruchliwość dziecka.
Ostatnia z tych kwestii jest związana z tak zwanym głodem ruchu. Charakteryzuje się on tym, że dziecko aktywnie wykorzystuje wszystkie swoje stawy, jest zadziwiająco zwinne oraz intensywnie pracuje tak nad zwinnością, jak i na szybkością. W tym czasie bowiem kształtuje się w pełni świadomość własnego ciała oraz koordynacja ruchowa. Dziecko czteroletnie jest już w miarę samodzielne i daje sobie radę z własnym ciałem, ale wszystkie nowe czynności stanowią ścieżkę prób i błędów. Po zakończeniu okresu przedszkolnego maluch powinien już być w stanie przewidywać efekt swoich działań, planować je i mieć pełną kontrolę nad ciałem bez konieczności jego monitorowania wzrokiem.
Należy pamiętać, że dziecko w wieku przedszkolnym uczy się nie tyle czynności wykonywać, co działać w sposób dokładny, płynny i rytmiczny. Czterolatek posiada już wszystkie ruchy niezbędne do tego, by kopać piłkę lub jeździć na rowerze, ale zwykle dopiero dziecko sześcioletnie jest w stanie nad nimi zapanować w odpowiednim zakresie, by tego typu aktywności realnie się udawały. Na początku będą podejmowane tylko na chwilę. Nie jest to w żadnym razie objaw nadpobudliwości.